Voetgangers in magazijnen zijn, net als in het straatverkeer, een kwetsbare groep. Uit een analyse van de bij de Inspectie SZW gemelde ongevallen met heftrucks blijkt dat het in bijna de helft (43 procent) van de ongevallen gaat om een aanrijding met voetgangers. Vaak zal hierbij de voetganger degene zijn die gewond raakt.

Gedrag

In het magazijn zullen vrijwel altijd voetgangers rondlopen. Dit kunnen orderpickers zijn, maar ook heftruckchauffeurs die even niet met hun truck rijden, of leveranciers of klanten. De aanpak van de risico’s varieert per ‘rol’. Daarbij moet worden vermeld dat voetgangers zich veelal totaal niet bewust zijn van de risico’s die zij lopen. In de meeste gevallen worden die risico’s zelfs veroorzaakt door hun eigen gedrag. Door in goed gedrag te investeren, kan een groot aantal ongevallen worden voorkomen.

Verantwoordelijkheid

Niet alleen heftruckchauffeurs, maar ook voetgangers hebben een verantwoordelijkheid bij het voorkomen van ongevallen met heftrucks. Iets meer dan de helft (51 procent) van de voetgangers vindt dat veilig werken met een heftruck vooral de verantwoordelijkheid is van de heftruckbestuurder, terwijl 98 procent van de heftruckchauffeurs zegt extra op te letten als ze weten dat er voetgangers zijn in het magazijn, zo komt naar voren uit een eigen onderzoek binnen een SZW-project bij EVO-leden. Analyses van RIVM/RPS tonen echter aan dat diezelfde voetganger een belangrijke rol heeft in de confrontatie met de heftruck. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met gebrekkig inzicht in wat de bestuurder kan en vooral in wat hij ziet; voor beide partijen is het moeilijk om zich in te leven in de mogelijkheden van de ander.

Het is daarom van groot belang dat voetgangers, in welke rol dan ook – kantoorcollega, teamleider, orderpicker, bezoeker of de heftruckchauffeur zelf als voetganger – inzicht krijgen in de risico’s van hun onverwacht gedrag. Leren begrijpen door een instructie wat een heftruckchauffeur wel of niet ziet, is daarvoor noodzakelijk. En: even snel iets halen aan de overkant en dwars door het magazijn lopen, is sowieso levensgevaarlijk.

De onzichtbaarheid van voetgangers in het magazijn