Hotspot: Laaddock

Trucks van leveranciers en klanten, heftrucks om de voertuigen te laden en te lossen: bij een laaddock is het altijd druk. Intussen staan er chauffeurs te wachten tot ze aan de beurt zijn en lopen er magazijnmedewerkers heen en weer om aanwijzingen te geven of vrachtbrieven te controleren. De laaddocks zijn echte risico-hotspots.

Bekijk alle risico’s

De belangrijkste veiligheidsrisico’s

  • De vrachtauto rijdt weg terwijl de heftruckchauffeur nog aan het laden of lossen is
  • Een interntransportmiddel rijdt de laadruimte van de vrachtauto binnen terwijl zich daar nog een persoon bevindt
  • Ongevallen met meewerkend chauffeur
Wat is jouw veiligheidsrisico?

Oplossingen

Om te voorkomen dat een vrachtauto voortijdig wegrijdt:

Neem de sleutels van de betreffende vrachtwagen in en geef ze pas terug nadat alle laad- en/of loswerkzaamheden zijn afgerond. Bevestig bijvoorbeeld een haakje aan de dockdeur, waar de magazijnmedewerker de sleutels aan kan hangen voordat hij de deur opent en niemand erbij kan totdat de deur weer dicht is. Ook een keg om achter de wielen van de truck te leggen, kan afdoende zijn. Zorg ervoor dat de keg een sterk opvallende kleur heeft, zodat hij niet over het hoofd kan worden gezien. Bevestig keghouders aan de muur en handhaaf de procedure om de keg altijd in de houder terug te hangen.

Om te voorkomen dat een interntransportmiddel de laadruimte van de vrachtauto binnenrijdt terwijl zich daar nog een persoon bevindt:

Zorg voor opvallende werkkleding en goede verlichting, die centraal, van bovenaf, de ruimtes rond het dock verlicht én in de vrachtauto schijnt.

Om ongevallen met de meewerkend chauffeur te voorkomen:

Bedenk van te voren of het nodig is dat de chauffeur van de vrachtauto die aan het dock komt, helpt met laden of lossen. Het bedrijf waar wordt geladen of gelost, is namelijk verantwoordelijk voor de arbeidsomstandigheden, ook van die chauffeur. Mocht de hulp van de meewerkend chauffeur nodig zijn of zelfs contractueel zijn afgesproken, zorg er dan voor dat hij of zij goed is geïnformeerd over de veiligheidsprocedures en/of -regels.

Wat is jouw oplossing?

Good practices

Technische Unie wijst chauffeurs die komen lossen een vak toe, dat wordt afgezet met lint. Door lint te gebruiken, kan het vak makkelijk groter of kleiner worden gemaakt, afhankelijk van de omvang van de zending. De chauffeur mag de loswerkzaamheden alleen in het toegewezen vak verrichten. Niemand anders heeft toegang tot het vak. Pas als de chauffeur zijn werk heeft afgerond en de losmeester het sein ‘veilig’ heeft gegeven, mag hij het vak verlaten. De losmeester verwijdert het lint en de losmedewerker weet nu dat hij de zending kan weghalen. Uiteraard is iedereen op de hoogte gesteld van deze maatregel.

Wat is jouw aanpak?

Vul de code aan

Uw naam *

Uw bedrijfsnaam *

Uw e-mail *

Uw telefoonnummer

Hotspot

Risico

Oplossing

Aanpak